Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να γίνει “ο πιο καλός ο μαθητής”
Ζούμε σε μία εποχή που τα αγγλικά έχουν γίνει μέρος της προσχολικής αγωγής, ενώ πολλοί γονείς αισθάνονται την ανάγκη να προετοιμάσουν το παιδί τους για τις σχολικές προκλήσεις με τις οποίες θα έρθει αντιμέτωπο στο…νηπιαγωγείο! Ίσως μάλιστα να επιδοθείτε με ζήλο στο να βρείτε δραστηριότητες που θα κάνουν τον μικρό σας μελλοντικό μαθητή να μάθει γράμματα, αριθμούς, λίγη ανάγνωση, λίγη ιστορία και ίσως και κανα δυο χώρες.
Λοιπόν, εάν η μάθηση ήταν συνταγή μαγειρικής τότε θα ήταν από αυτές με τις αυστηρές δοσολογίες που απαιτούνται για το πιο εκλεπτυσμένο γλυκό!
Με λίγα λόγια, δεν βοηθάει να πειραματιζόμαστε με σκόρπιες γνώσεις παρά να επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένες γνωστικές διεργασίες που συνδέονται άμεσα με τη μάθηση: την αντίληψη, τις σκέψεις, την προσοχή, τη μνήμη και τη γλώσσα.
Σήμερα, λοιπόν, θα δώσουμε προσοχή στην προσοχή!
Τα μικρά παιδιά έρχονται καθημερινά σε επαφή με χιλιάδες αντικείμενα, ερεθίσματα και φαινόμενα για τα οποία -όπως είναι φυσικό- έχουν πολύ περιορισμένες γνώσεις. Αν, για παράδειγμα, τους ζητήσουμε να περιγράψουν το τραπεζάκι του κήπου θα μας δώσουν συνήθως κάποια επιφανειακά του γνωρίσματα (είναι ψηλό και στρογγυλό), μα σπάνια θα επισημάνουν οτιδήποτε πιο σύνθετο (είναι σκαλιστό, με μπρούτζινες λεπτομέρειες). Για να φτάσουν, λοιπόν, να κατονομάζουν και άρα να κατανοούν σιγά σιγά πιο περίπλοκες έννοιες θα πρέπει οι γονείς να τα μάθουν να εξετάζουν σε βάθος τα αντικείμενα γύρω τους στρέφοντας την προσοχή τους σε όσα τους διαφεύγουν. Η προσοχή που θα αφιερώσουμε σε αυτόν τον τομέα θα έχει άμεση σχέση με τη μελλοντική σχολική τους επίδοση!
Tip#1: Επικεντρωθείτε σε ιδιότητες και φαινόμενα που κατά κανόνα ένα νήπιο θα αγνοούσε (πχ. ότι αγοράσαμε ξύλινη και όχι μεταλλική κουτάλα γιατί το ξύλο δεν ζεσταίνεται τόσο όσο το μέταλλο, και άρα δεν θα καίγεται το χέρι μας όταν μαγειρεύουμε)!
Tip#2: Εμπλουτίστε το λεξιλόγιό του με νέες, απλές και ακριβείς λέξεις για το αντικείμενο που επεξεργάζεται! Όταν ένα παιδί αφομοιώνει τις λέξεις που χαρακτηρίζουν τις ιδιότητες ενός αντικειμένου καθίσταται ικανό να αγνωρίσει τις ίδιες ιδιότητες και σε άλλα αντικείμενα!
Tip#3: Μάθετέ του να συγκρίνει! Είμαστε σε θέση να αντιληφθούμε τις ιδιαιτερότητες των αντικειμένων γύρω μας και να κάνουμε σκέψεις για αυτά, χάρη στην ικανότητα μας να τα συγκρίνουμε με άλλα αντικείμενα!
΄Μην πελαγώνετε άλλο, λοιπόν, με ασκήσεις επί ασκήσεων!
Απλά γεμίστε τα χιλιάδες “γιατί” των μικρών σας νηπίων με απαντήσεις που θα κάνουν τη γνωριμία τους με αυτόν τον περίπλοκο κόσμο όσο πιο απλή και ουσιαστική γίνεται!
Ε.Φ.
Προσθήκη Σχόλιου